Kedy jesť a kedy nejesť? Čas na dobré trávenie.

SME SÚČASŤOU PRÍRODNÝCH CYKLOV

Naše fyzické telo je v neustálom obnovovacom režime. Tvoria ho viac ako 30 biliónov buniek, pričom nepretržite vznikajú nové bunky aby nahradili tie staré. Okrem reprodukcie potrebuje každá bunka prijímať živiny, transformovať tieto živiny na energiu, vylučovať odpadové látky, a tiež vykonávať špecifické funkcie v rámci chodu celého organizmu.

Každý jeden proces nastáva za určitých podmienok. Výrazne ho ovplyvňujú opakujúce sa vonkajšie prírodné zmeny. Najvýraznejší je vplyv slnečného svetla a všetky fyzikálne zmeny v atmosfére, ktoré s tým súvisia. Striedanie polohy slnka nad obzorom spôsobuje striedanie dňa a noci (striedanie svetla a tmy a ďalších faktorov), striedanie ročných období (dlhodobejšia zmena teploty, vlhkosti, tlaku apod.), striedanie fáz mesiaca.

ČAS NA TRÁVENIE A ČAS NA VYLUČOVANIE

Prijímať potravu vieme kedykoľvek nám potrebu jedla hlási telo pocitom hladu alebo si z vlastnej vôle vytvoríme chuť na jedlo. Na správne trávenie je však potrebný vhodný čas aby všetko potrebné na spracovanie potravy bolo pripravené: tráviace šťavy, enzýmy, hormóny atď. Rovnako je potrebné nechať dostatok času po trávení na vylúčenie toxínov a regeneráciu aby sme pripravili vnútorné prostredie na ďalší príjem a trávenie.

Dnes máme dostatok potravín každý deň po celý rok, aj to čo u nás práve nerastie, stačí zájsť do supermarketu. Do príchodu druhej technickej revolúcie (pred cca 200 rokmi) zavedením elektrickej energie, človek žil prirodzene v súlade s cyklami v prírode. Najväčší prísun čerstvej potravy bolo mimo zimného obdobia a v zime podľa zásob, ktoré si pripravil na jeseň. Koncom zimy, kedy už dochádzali zásoby potravín, bol nízky príjem potravy, pôst. Mnohé zvieratá, ktoré si nerobia na zimu zásoby, majú pôstny režim počas celej zimy. Prvou čerstvou potravou začiatkom jari sa prirodzene stávajú prvé vyklíčené semienka a bylinky, ktoré súčasne pomáhajú prečistiť a zregenerovať tráviace orgány a pripraviť ich na nové obdobie s väčším príjmom potravy.

Z hľadiska prírodných cyklov je hlavným spúšťačom pripravenosti trávenia slnečný svit, chuť na jedlo môžeme dostať už pri prvých slnečných lúčoch. Najväčší vrchol je na poludnie, kedy je trávenie najviac pripravené, preto dokážeme stráviť aj ťažšie jedlo. Aktivita trávenia sa postupne spomaľuje so západom slnka, preto by sme mali večeru stihnúť ideálne do 18h. V nočných hodinách prebiehajú určité tráviace pochody ale tie sú potrebné na uloženie výživy prijatej počas dňa, na tvorbu vnútorného tepla, na regeneráciu orgánov a získanie novej energie do ďalšieho dňa. Obzvlášť okolo 22 hodine môžeme pocítiť hlad, preto je vhodné v túto hodinu alebo pred ňou, ísť spať a nechať organizmus regenerovať.

Základný minimálny pôstny režim v noci je od západu slnka do jeho východu a keďže náš denný pracovný režim neprispôsobujeme podľa slnka, keď urobíme priemer, tak nočný pôst vychádza od cca 18h – do 6h rannej, v lete môže byť od 19h – 7h. Ráno sa ukončuje pôst raňajkami, ako hovorí význam slova raňajky v angličtine „breakfast“ = ukončenie pôstu.

RANNÝ DETOX

Nad ránom cca od 2h – 6h prebieha detoxikácia, niektorých ľudí v tom čase nutká na záchod. Vhodné je ráno vstávať pred 6h, vypiť pohár teplej vody (príjemnej teploty) čím sa naštartuje črevná peristaltika. Potom ideme na záchod a bez tlačenia vylúčime stolicu. Peristaltiku povzbudí aj sťahovanie svalstva konečníka, 5x za sebou pomaly stiahneme a uvoľníme, a zopakujeme ešte 2 kolá po 5x. Na podporu vylúčenia stolice je vhodné aj ranné cvičenie, ktoré stimuluje podbruško (napr. priťahovanie kolena k trupu s výdychom) alebo môže byť aj prechádzka (dvíhaním nôh masírujeme podbruško). Prázdne črevá sú pripravené na príjem novej výživy. Spočiatku sa nám nemusí dariť každé ráno vyprázdniť, postupne si telo zvykne na pravidelnú stimuláciu a stolicu.

Pravidelnosť vyprázdňovania čriev podporíme aj zaradením zeleniny, ovocia, sladkovodných rias (chlorella, spirulina), celozrnných obilnín do jedálnička, ktoré majú výbornú vlákninu a na druhej strane znížením množstva koncentrovaných škrobov bez vlákniny (výrobky z bielej múky ako biele pečivo, koláče, palacinky, pizza, atď...) a živočíšnych bielkovín.

Cista voda

ČAS NA TRÁVENIE MEDZI JEDLAMI

Keď naštartujeme tráviaci proces pomyslením na chystajúcu sa konzumáciu jedla, je správny čas si uvoľnene sadnúť a pustiť sa s plným vedomím do jedenia až kým nám telo dá signál na ukončenie pocitom sýtosti. Vtedy je potrebné ukončiť konzumáciu a ponechať telo na pokračovanie tráviaceho procesu. Necháme telo ešte v kľude 5 – 10 minút v sede, v ktorom je brucho uvoľnené, alebo v ľahu na ľavom boku kedy je žalúdok a ďalšie orgány v lepšej pozícii (obzvlášť vhodné pre ľudí so záhou).

Po jedle neprijímame ďalšie jedlo optimálne 3 – 5 hodín. Ďalšiu potravu prijímame až po strávení, keď pocítime hlad.

Počet jedál počas dňa je individuálny podľa fyzickej konštitúcie jednotlivca, veku a záťaže počas dňa, podľa ročného obdobia. Chudšie konštitučné typy, ktoré majú redšie kosti a celkovú ľahšiu stavbu tela, a nemajú tendenciu priberať, pre nich je vhodné jesť viackrát za deň menšie dávky (cca 5x). Silnejšie konštitučné typy, s hustejšou stavbou, ktoré doslova priberú aj z vody, im postačuje obed a večera (do 18h), prípadne ľahké suchšie nemastné raňajky.

Tekutiny neprijímame tesne pred jedlom aby sme neriedili žalúdočné šťavy a tiež hneď po jedle. Počas dňa pijeme tekutiny keď sme smädní, chudšie konštitúcie viac, silnejšie menej tekutín. Ideálna tekutina pre telo je čistá ničím neviazaná voda H2O, ktorú telo najviac zužitkuje na mnohé chemické procesy v tele.

Pre správne fungovanie celého tráviaceho procesu sa vyhnime:

  • jedeniu podľa tvrdenia „jem iba raz za deň, začnem ráno a skončím večer“, tz pojedáme celý deň rôzne drobnosti
  • ochutnávaniu počas varenia (spúšťame trávenie skôr ako je potrebné)
  • vynechávaniu obeda - času s najväčším tráviacim ohňom
  • nepravidelnému času na jedlo
  • fyzickej a mentálnej záťaži hneď po jedle
  • spánku hneď po jedle
  • neskorým večeriam po 18h
  • prejedaniu sa
  • ťažko stráviteľným jedlám
  • konzumácii studených a ľadových nápojov

Zelene Smoothie


DOPRAJME SI

Tak ako naši predkovia, môžeme si jeden deň v týždni dopriať slávnostnejší obed, ideálne keď sme najviac uvoľnení, v čase voľna a oddychu v nedeľu. K uvoľneniu patrí aj dobrá spoločnosť, celá rodina alebo priatelia, so slávnostným stolovaním.

Rovnako si doprajme raz do týždňa nejedenie – pôst. Postačuje 24 hodín bez jedla od večere do večere na ďalší deň. To znamená vynecháme v pôstny deň raňajky a obed, na konci dňa máme len ľahkú večeru okolo 17h, napríklad ryžu so zeleninou. Naladíme sa mentálne vopred na očistu a telo sa prepne na detoxikáciu, stiahne sa žalúdok, zregenerujú sa tráviace orgány. Vhodné je v pôstnom dni sa príliš nezaťažovať, mať viac pohybu vonku, ideálne v prírode, a väčší príjem tekutín. Pôstom umožníme telu dotráviť a zbaviť sa z tela všetkého nepotrebného čo odložilo na neskorší čas. Prečistením získame jemnejšie vnímanie čo nám naše telo signalizuje, ako reaguje na jednotlivé potraviny a potom si vieme lepšie vyberať pre nás vhodné potraviny. Stiahnutím žalúdka získame rýchlejšie pocit sýtosti a kontrolu nad množstvom konzumovaného jedla. Každá regulácia príjmu potravy si vyžaduje najprv sebaovládanie ale pôstom posilníme vlastnú vôľu.

Kto začína s pôstom, môže najprv začať vynechaním raňajok, neskôr ak sa dobre cíti aj vynechaním obeda, pije sa len voda alebo bylinkový čaj. Druhou ľahšou možnosťou začatia je mať na raňajky šťavu (napr. mix mrkva, cvikla, jablko) alebo ovocie a na obed zeleninovú polievku alebo len ovocie. Každý si volí obtiažnosť podľa svojej konštitúcie a zdravotného stavu. Pravidelnosťou raz do týždňa si organizmus postupne zvykne na detoxikačný režim v jeden deň a účinok sa prehĺbi. Kto cíti väčší vplyv mesačných fáz na svoje telo a emócie, môže k pôstu využiť spln a nov mesiaca.

Nepôstime sa v období detstva, v starobe, v tehotenstve, pri dojčení, pri určitých zdravotných ochoreniach a kto má príliš chudú konštitúciu tela. Pred začatím dlhšej detoxikácie alebo pôstu sa vždy poraďte so svojim lekárom.

Nejedenie je rovnako dôležité ako jedenie.

Nech Vám dobre trávi :-)

Ako predchádzať pádom a ich zdravotným následkom
Ako predchadzat padom

Pravidelne cvičiť a zdravo sa stravovať.Pravidelne cvičiť a zdravo sa stravovať.

Recept: Raňajky pri jarnej únave
Recept - Ranajky proti jarnej unave
Zdravé stránky na Facebooku Video návody na youtube Zdravé stránky