Ako si správne doma merať krvný tlak

Základnou vetou, ktorú často počujeme od lekárov, je pripomenutie nutnosti udržiavania krvného tlaku v zdravých hodnotách, tie známe čísla 120 – 80. Či je náš tlak krvi takto ideálny, alebo zaznamenávame odchýlky, je vhodné si ho priebežne merať, pri konkrétnych ochoreniach dokonca minimálne raz denne. Ako si teda máme správne zmerať tlak, aby sme si boli istí, že hodnota, ktorú vidíme na tlakomeri, ukazuje skutočný stav?

Najskôr si skúsme uvedomiť, že meranie krvného tlaku by nám ho nemalo zvyšovať :-) Nebojme sa zistiť svoj aktuálny zdravotný stav a namerané hodnoty berme ako krok k zlepšeniu tohto stavu, či už vlastnými silami alebo pomocou liekov. Svoj krvný tlak by sme mali poznať, aj ak sa cítime celkom v poriadku – je známe, že vysoký, či nízky tlak krvi nebolí, dlhodobo však môže spôsobiť rôzne zdravotné komplikácie. Ak si meriame tlak krvi v domácom prostredí, v žiadnom prípade toto meranie nenahrádza návštevu lekára. Je to však aj pre lekára výborná pomôcka, ak k nemu pacient príde so zapísanými hodnotami z konkrétneho časového obdobia.

Meranie krvneho tlaku doma
Ak sa teda rozhodneme si tlak krvi zmerať, poďme na to, keď sme v pokoji. Nie je dobré merať ho po vynesení nákupu pešo na štvrté poschodie, alebo hneď po vystúpení na Kriváň. A úplne nevhodné je meranie tesne po ostrejšej výmene názorov. Ale ani naopak, ak si meriame tlak v rámci celodenného leňošenia v posteli, nezistíme skutočné hodnoty. Všetky tieto situácie menia náš momentálny zdravotný stav.

Ako teda na meranie tlaku?

Na začiatok si povedzme, čo tlak krvi vlastne je. Krv v našich cievach netečie plynulo, ale je vypudzovaná srdcovou činnosťou v pravidelných intervaloch. Okysličenú krv srdce „vymrští“ do tepien a nimi do celého tela. To je tlak krvi systolický, bežne sa mu hovorí aj „horný“. Ideálne by jeho hodnota mala byť 120 mm ortuťového stĺpca (Hg), ale za normálne lekári považujú aj hodnoty medzi 115 -130 mm Hg. Návrat krvi do uvoľneného srdca (jeho opätovné napĺňanie krvou) je merané diastolickým alebo aj „dolným“ tlakom. Jeho hodnota by sa mala pohybovať okolo 80 mm Hg, určite by nemala presiahnuť číslo 90 mm Hg.

Vysoký krvný tlak môže poškodiť cievy, dlhodobo neliečený priniesť rôzne závažné zdravotné komplikácie, napríklad mozgový, či srdcový infarkt (spôsobený práve dlhodobým poškodzovaním vnútornej strany ciev), ale aj cukrovku, alebo poškodenie očí či obličiek.


Tlak krvi je teda obrazom momentálnej (v danom okamihu) aktivity nášho srdca. Preto meriame rôzne hodnoty krvného tlaku počas dňa či noci – v spánku je srdce v oddychovom móde, preto je tlak zvyčajne nižší, počas dňa je ovplyvnený vykonanou námahou, únavou či stresom. Napríklad aj zdravý človek si nameria počas dňa rôzne hodnoty krvného tlaku. Je preto vhodné dodržiavať pred meraním určité pravidlá.

  1. Krvný tlak merajme v pokoji – po aspoň 5 minútach, ideálne po 10 minútach od poslednej aktivity, určite minimálne hodinu po ťažkej namáhavej práci.

  2. Krvný tlak merajme v sede.

  3. Pred meraním nepime kávu a nepožívajme iné stimulujúce prostriedky.

  4. Snažme sa merať si krvný tlak v rovnakom čase dňa.

  5. Prvé meranie je odporúčané na oboch pažiach – ak sa namerané hodnoty medzi nimi líšia o viac ako 10 mm Hg, pravidelné meranie vykonávame na tej paži, kde boli hodnoty krvného tlaku vyššie.

  6. Merajme si tlak vždy na rovnakej paži.

  7. Pažu, na ktorej meriame tlak, majme na podložke približne v úrovni srdca.

  8. Zmerajme si tlak trikrát v rozmedzí piatich minút – najnovšie štúdie udávajú, že až tretie meranie zrkadlí skutočný stav.

  9. Zapisujme si hodnoty – lekárovi pomôže, ak si pozrie, ako naše hodnoty tlaku krvi vyzerajú v konkrétnom časovom období.

  10. Ak sa necítime dobre bez zjavnej príčiny (nenamáhali sme sa, alebo sme si nie vedomí predchádzajúcej stresovej situácie, či iného rozrušenia), máme závraty či nás obchádzajú mdloby - sadnime si a tlak si zmerajme. Je to jediný spôsob, ako zistiť, či práve v tejto chvíli nemáme zvýšený alebo znížený krvný tlak.

  11. Na domáce meranie používajme certifikovaný tlakomer – či už s meraním na ramene alebo na zápästí podľa typu tlakomera. Pri meraní dodržiavajme návod na použitie od výrobcu.

  12. Niektoré tlakomery nás farebne upozornia, v ktorej hladine naše hodnoty tlaku krvi sú - či je normálny, zvýšený alebo nebezpečne vysoký. Podľa toho aj laicky vieme, kedy je situácia vážna a treba navštíviť lekára.

  13. Ak sa už liečime na problémy s krvným tlakom, navštevujeme lekára pravidelne a dodržiavame ním predpísanú liečbu.

  14. Skúsime dodržiavať podporné a preventívne opatrenia :-)

Ako si vieme udržiavať správny tlak ?

Nie sme všetci vrcholoví ani rekreační športovci, ale aj keď sa nám často nechce, pre naše zdravie je viac ako vhodné sa denne prechádzať – aspoň 30 minút. Vyjsť po schodoch namiesto vyvezenia sa výťahom, do najbližšieho obchodu zájsť pešo alebo to známe, vystúpme z trolejbusu či električky o zastávku skôr.

Prechadzka pre lepsi krvny tlak

V dnešnej dobe je moderné nefajčiť. Vôbec už nemusíme hovoriť o tom, že fajčenie zužuje a postupne upcháva naše cievy a tým bráni spoľahlivému prietoku krvi.

Menej soľme. Menej soli v potravinách, aj v hotových potravinárskych výrobkoch = nižší krvný tlak.

Teraz najťažšie preventívne odporúčanie – skúsme menej podliehať stresu. Ľahko sa to povie však? Sú však situácie, kedy môžeme stres obmedziť – tu platí to známe – ak viem, že mi niečo škodí, snažím sa tomu vyhýbať. Nemusíme pozerať správy, ak vieme, že nám dvíhajú tlak, ak pociťujeme nepohodu, keď niekde meškáme, skúsme vyraziť trochu skôr alebo pri malých domácich škriepkach sa niekedy stačí zastaviť a zamyslieť sa, či nám to za hádku vôbec stojí....

V prírode existujú potraviny alebo koreniny, ktoré udržiavajú cievy zdravé a pružné, tým aj priechodné a pomáhajú upraviť krvný tlak k želaným hodnotám – najvýraznejší účinok má cesnak, šťava z ovocia Noni a chia semienka, ďalej zeler, listová zelenina, avokádo, špargľa, cibuľa, olivový olej, paradajky, tekvica, cícer, fazuľa, šťava z granátového jablka, hrozno, čučoriedky, hrušky, citrón, grapefruit, banány, horká čokoláda, zelený a čierny čaj, ovsené vločky či zázvor, cejlónska škorica, kurkuma, šafrán, majorán, hloh, imelo, ženšen. V prípade, že už užívame lieky na úpravu krvného tlaku, mali by sme aj ich konzumáciu konzultovať s lekárom.

Majme radi svoje srdce.

Ako sa zbaviť nadbytočných hlienov a alergických peľov?
Ako sa zbyvit nadbytocnych hlienov

Kedy jesť a kedy nejesť? Čas na dobré trávenie.
Cas na dobre travenie

Recept: Raňajky pri jarnej únave
Recept - Ranajky proti jarnej unave
Zdravé stránky na Facebooku Video návody na youtube Zdravé stránky