Ako by sme mohli vrátiť kĺbom stratenú pružnosť ?

Viacerí to poznáme – ráno sa budíme stuhnutí, chvíľku trvá, kým sa „rozhýbeme“ a tak trochu máme pocit, že nás pobolieva každá kostička v tele. Pravdou je, že takýmito pocitmi netrpia len starší ľudia, aj keď v ich prípade sú takéto pocity akosi prirodzene tolerované. Často sa to stáva aj mladším, ktorí trpia ortopedickým alebo iným ochorením, či sú po nejakom úraze.

Jedným z faktorov zvyšujúcich pravdepodobnosť celkovej stuhnutosti tela môže byť už aj mierna nadváha. Teoreticky vieme, že najjednoduchšie by bolo schudnúť, zdržať sa nezdravých potravín, sladkostí, alebo cvičiť. Jednoduchšie sa to povie ako urobí – skúsme si zájsť trikrát do týždňa do posilňovne, či venovať sa amatérsky nejakému športu. Niekedy nemôžeme, niekedy sa nám nechce a niekedy nás to ani nebaví. A tak hľadáme – môžeme navštíviť v súčasnosti veľmi obľúbené kurzy spoločenských tancov pre dospelých, zájdeme si na jogu alebo pilates, vyskúšame workout – a zistíme, že miesto úspešného schudnutia a lepšej kondície sme si natrhli sval alebo v lepšom prípade dostali riadnu svalovicu smile. Tak ako na to?

Skúsme ísť na to postupne – nájdime si chvíľku v domácom prostredí a začnime jednoduchými cvikmi na balančnej podložke – je mäkká a pružná, môžeme na nej postupovať od úplne základných cvičebných pohybov a postupne sa rozvíjať tempom, ktoré si určíme sami. Je odolná voči potu, dá sa ľahko udržiavať hygienicky čistá. Pri cvičení sa na nej nešmýka, je ľahká a zároveň stabilná – dá sa na nej cvičiť rekreačne, posilňovať, ale aj rehabilitovať po úraze. Pozrite si ju v našej ponuke .

Nad predchádzajúcimi riadkami sa aktívni ľudia, ktorí sú zvyknutí športovať, možno len pousmejú – šport im nielen pomáha, ale ich aj baví. Niekedy však človek vekom alebo chorobou prichádza o dobrú kondíciu, alebo možnosť športovať. V takýchto prípadoch je vhodné spomenúť si na chôdzu – základný ľudský pohyb nám pomôže udržať si kĺby pohyblivé a myseľ sviežu. Známe sú rôzne výpočty nevyhnutného počtu krokov, ktoré by sme mali prejsť – najčastejšie sa hovorí o 10 000 krokoch denne – o palici, či pri artróze je to však skôr utópia. Poďme preto chodiť koľko môžeme a tešme sa, že každý jeden jediný krok nám pomáha. A to je pravda – s každým krokom si zvyšujeme kondíciu a na ďalší deň vydržíme krokov viac. Pomáhajme si pritom napríklad palicami, poskytnú nám potrebnú stabilitu a navyše precvičíme aj svalstvo horných končatín.

Ak chceme posilňovať nielen veľké svaly rúk, ale aj drobné kĺby v prstoch, je vhodné si pravidelne precvičovať jemnú motoriku. Dnes je na trhu množstvo rôznych pomôcok a niektoré nájdete aj v našom e-shope. Máme plastelínu rôznej tvrdosti, ktorú môžete hniesť v dlaniach, chrbtom rúk alebo medzi prstami. Priamo na prsty je výborný silikónový krúžok – do dierok v krúžku sa vložia prsty a krúživými či stláčacími pohybmi sa posilňuje celá ruka. V balení sú tri krúžky rôznej pevnosti pre postupné zvyšovanie záťaže. Naťahovací krúžok si môžete kúpiť tu.

Pohyb je základ života – a nemyslíme tým len vrcholových športovcom. Každý sa môže hýbať v rámci svojich možností – či už využije chôdzu, vbehne do posilňovne alebo malými krôčikmi bude získavať stratenú pružnosť a energiu. Držme si palce a poďme na to krok po kroku smile.

Pre lepší život